بیمه مسافرتی چیست؟
بیمه مسافرتی به منظور محافظت از مسافران در برابر خطرات احتمالی سفر به کار می‌رود. این بیمه تعداد زیادی از حوادث ناگواری که در یک سفر ممکن است اتفاق بیفتد را تحت پوشش قرار می‌دهد.
در بیان اهمیت خرید بیمه مسافرتی می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

 

  • در بسیاری از سفارت خانه‌ها خرید این بیمه برای صدور ویزا الزامی است.
  • بیمه مسافرتی بهترین راه برای جبران یا کاهش خسارت‌های رخ داده و بهترین تضمین برای داشتن سفری امن به شمار می‌رود.
  • هزینه‌های پزشکی در بعضی از کشورها بسیار سنگین است و استفاده از آنها بدون پشتیبانی شرکت‌های بیمه‌ای بسیار گران تمام می‌شود.
پوشش‌های بیمه مسافرتی
منظور از پوشش، خساراتی است که در صورت وقوع حوادث و خطرات، توسط شرکت بیمه حمایت خواهند شد. برخی از این پوشش‌ها عبارتند از:
  • هزینه‌های پزشکی: تمام هزینه‌های به وجود آمده در اثر بیماری‌ها یا حوادث و صدمات مختلف که نیازمند مراقبت پزشکی و بستری شدن در بیمارستان و مراکز درمانی باشد، توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. در این پوشش کلیه هزینه‌های بستری، معاینه، درمان، جراحی و… تا سقف تعهد بیمه‌نامه جبران می‌شود.
  • هزینه‌های دندانپزشکی: در خصوص هزینه‌های دندانپزشکی، تنها هزینه معالجه ضروری پرداخت می‌شود. هزینه‌هایی مثل درمان عفونت شدید، دندان درد، کشیدن دندان و…
  • هزینه دارو: در صورت مفقود شدن داروهای همراه مسافر (به شرط ضروری بودن مصرف آن‌ها) شرکت بیمه موظف است هزینه ارسال مجدد داروهای مورد نیاز بیمه‌گذار را پرداخت کند.
  • بیماری‌های شدید: در صورت وقوع حوادث نسبتا سنگین یا ابتلا به بیماری‌های شدید، شرکت بیمه بر اساس شرایط شخص آسیب دیده و با مشورت پزشک مشخص می‌نماید که اقدامات لازم جهت درمان شخص را در همان کشور انجام دهد یا زمینه را برای انتقال او به کشورش فراهم کند. شرکت بیمه موظف است مناسب‌ترین تصمیم را با مشورت پزشک متخصص اخذ نماید.
  • هزینه‌های بازگشت: در صورت ابتلا به بیماری یا وقوع حادثه‌ای که بیش از 10 روز نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد، شرکت بیمه هزینه بازگشت یکی از همراهان بیمار را پرداخت می‌کند.
  • هزینه همراه: همچنین در موارد دیگری که نیاز به بستری شدن بیش از 10 روز وجود داشته باشد، هزینه رفت و آمد و اقامت یکی از بستگان درجه 1 بیمار، توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود تا به عنوان همراه در کنار وی باشد.
  • هزینه مسائل حقوقی: در مواردی که بیمه مسافرتی شامل پوشش حقوقی باشد، شرکت بیمه حمایت‌های حقوقی فراوانی از شخص به عمل خواهد آورد. مشکلات حقوقی ممکن است در صورت رعایت نکردن قوانین شهروندی در کشورهای خارجی و یا آشنا نبودن با قوانین و مقررات مربوط به آنجا رخ دهد و شخص مسافر را با مشکلات و درگیری‌های فراوان و همچنین هزینه‌های زیادی مواجه نماید. در این موارد شرکت بیمه حمایت‌هایی از قبیل مشاوره و پیگیری پرونده و همچنین پرداخت هزینه‌های مربوط به حق الوکاله و هزینه‌های مربوط به دادگاه و فرآیند دفاع را تعهد می‌نماید. این هزینه‌ها در شرکت‌های مختلف سقف‌های گوناگونی دارند و هر شرکت بنا بر شرایط مربوط به خود اقدام به پرداخت آنها خواهد نمود.
  • هزینه‌های مربوط به بار، مدارک مسافر و تاخیر پرواز: در این پوشش‌ها، شرکت بیمه هزینه خسارت سرقت یا مفقودی بار و مدارک شخص و همچنین تاخیر در حرکت وسیله نقلیه مربوط به سفر را پرداخت می‌نماید.