در صورت ابتلا به کرونا چه باید کرد؟

در صورت ابتلا به کرونا چه باید کرد؟

با توجه به همه‌گیری مجدد ویروس کرونا و آغاز موج دوم این بیماری سوالات زیادی از جمله در صورت ابتلا به کرونا چه باید کرد؟ آزمایش کووید ۱۹ چگونه است؟ انواع آزمایش کرونا چیست؟ زمان لازم جهت بهبودی بیماری کرونا چقدر است؟ چند روز ناقل کرونا هستم؟ و … ذهن افراد را به خود درگیر کرده است. برای یافتن پاسخ این سوالات همراه ما باشید:

 

آزمایش کووید ۱۹ چگونه است؟

برای تأیید اینکه فردی به ویروس کرونا آلوده شده است، باید آزمایش تخصصی انجام شود. بیشتر اوقات پزشک یک سواب از بینی شما (یا هم بینی و هم گلوی شما) می‌گیرد. لازم به ذکر است که روش‌های جدید آزمایش در حال رونمایی هستند، این آزمایشات جدید می‌توانند نتیجه را در حداقل ۱۵ الی ۴۵ دقیقه ارائه دهند.

برخی از افراد اقدام به آزمایش آنتی بادی می‌کنند که از طریق خون انجام می‌شود. اما از آنجا که آزمایش خون آنتی بادی تا زمانی که فرد آلوده بهبودی نیابد مثبت نمی‌شود، این روش آزمایش برای تشخیص مفید نیست. دانشمندان از آزمایش آنتی بادی خون برای شناسایی اهداکنندگان بالقوه پلاسما استفاده می‌کنند. آنتی بادی ها از پلاسما جدا می‌شوند و ممکن است به بهبودی بعضی از افرادِ بسیار بیمار کمک کنند.


تفاوت بین تست سواب بینی و آزمایش بزاق برای بیماری کووید ۱۹ چیست؟

تا همین اواخر، بیشتر آزمایشات مربوط به بیماری کووید ۱۹ به پزشک معالجی نیاز داشت تا یک سواب بلند را درون بینی و گاهی به پایین گلو وارد کند. در اواسط ماه آوریل، FDA برای انجام آزمایش بر اساس نمونهٔ بزاق مجوزی صادر کرد.

انجام آزمایش بزاق آسان‌تر و راحت‌تر است. از آنجا که فرد آلوده می‌تواند به طور مستقل درون ظرف نمونه تف کند، این آزمایش احتیاجی به کمک و حضور کادر درمانی ندارد. در نتیجه نیاز به ماسک، لباس، دستکش و سایر تجهیزات محافظتی را کاهش می‌دهد، تجهیزاتی که کمبودشان حس می‌شود.

هر دو آزمایش بزاق و سواب بر اساس شناسایی مواد ژنتیکی ویروس کرونا کار می‌کنند. هر دو آزمایش بسیار دقیق هستند، به این معنی که آزمایش مثبت تقریباً همیشه بدان معنی است که فرد به ویروس آلوده شده است. با این حال، نتیجهٔ هر دو آزمایش ممکن است منفی باشد، حتی اگر بعداً ثابت شود که فرد، مبتلا بوده است (که به عنوان منفی کاذب شناخته می‌شود). این اتفاق به ویژه در مورد افرادی که ناقل هستند اما علائمی ندارند صادق است.

برخی گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که آزمایش بزاق ممکن است نسبت به آزمایش سواب، منفی کاذب کمتری داشته باشد. در صورت تأیید این گزارش‌ها، آزمایش در منزل به طور بالقوه می‌تواند در جامعه گسترش یابد.

 

احتمال اینکه آزمایش کرونا ویروس منفی کاذب باشد چقدر است؟ (فرد آلوده باشد اما نتیجهٔ آزمایش اعلام کند که فرد آلوده نیست)

احتمال اینکه آزمایش کرونا نتیجهٔ منفی کاذب به شما بدهد بستگی به نوع آزمایشتان و اینکه در چه مرحله‌ای از عفونت، این آزمایش را انجام داده‌اید دارد.

دو نوع تست اصلی وجود دارد (انواع آزمایش کرونا):

  • آزمایشات سواب بینی/گلو و آزمایش بزاق، که هر دو خود ویروس را تشخیص می‌دهند.
  • آزمایش خون که آنتی بادی هایی را که سیستم ایمنی بدن شما در پاسخ به عفونت تولید کرده، تشخیص می‌دهد.

در صورت انجام آزمایش سواب بینی یا گلو یا آزمایش بزاق، نتیجهٔ آزمایش:

  • ۱۰۰٪ منفی کاذب خواهد شد اگر همان روزی که در معرض ویروس قرار گرفته‌اید آزمایش بدهید. (میزان ویروس در گلو یا دهان شما آنقدر کم است که آزمایش قادر به تشخیص ذرات ویروس نیست).
  • ۴۰٪ منفی کاذب خواهد شد اگر ۴ روز بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن آزمایش دهید.
  • ۲۰٪ منفی کاذب خواهد شد اگر به تازگی علائم در بدن شما شروع شده است و ۳ روز بعد از آغاز علائم تست دهید.

به دلیل اینکه احتمال دارد نتیجهٔ آزمایش منفی کاذب باشد، هر کسی که علائم بیماری ناشی از کرونا ویروس را دارد یا در معرض شخصی که به عفونت آلوده است قرار گرفته باشد، باید از دیگران جدا شده و قرنطینه شود، حتی اگر نتیجه آزمایش کرونایش منفی باشد.

آزمایش آنتی بادی خون تا چند روز پس از مواجهه با ویروس مثبت نمی‌شود (یا ممکن است در بعضی از افراد هرگز مثبت نشود)، بنابراین آزمایش اصلی و معتبری برای تشخیص کرونا نیست، اما برای تحقیقات و تصمیم‌گیری در مورد بهداشت عمومی بسیار مفید است.

 

چه مدت بعد از آلوده شدن به ویروس کرونا ناقل محسوب می‌شوم؟

از زمان قرار گرفتن در معرض ویروس تا شروع علائم سه تا ۱۴ روز طول می‌کشد، اگرچه علائم به طور معمول در طی چهار یا پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود.

فرد آلوده به ویروس کرونا ۲ تا ۳ روز قبل از آغاز علائم تا زمان منفی شدن تست ممکن است به عنوان ناقل ویروس به سایر افراد محسوب شود. در این صورت رعایت ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و شناسایی افراد مرتبط با بیماران باعث کاهش ریسک انتقال این ویروس از افرادی که آلوده هستند اما علامت ندارند به سایر افراد خواهد شد.

 

تا چند روز ناقل کرونا هستم؟ در کدام مرحله از بیماری بیشترین احتمال انتقال کرونا به سایر افراد وجود دارد؟

اینگونه تصور می‌شود که در ابتدای بیماری و در هنگام شروع علائم (به ویژه سرفه و عطسه) احتمال انتقال ویروس به سایر افراد بیشتر است. اما افراد فاقد علامت نیز در صورتی‌ که در فاصلهٔ نزدیک با سایر افراد قرار بگیرند می‌توانند منجر به انتقال ویروس شوند. در حقیقت این افراد (افرادی که علامت ندارند یا ابتدای بیماری هستند) می‌توانند سبب گسترش بیماری شوند زیرا احتمال کمتری دارد که خود را قرنطینه کنند، و همچنین احتمال اینکه رفتارهایی را اتخاذ کنند که منجر به کاهش گسترش بیماری شود در این افراد کمتر است.

بیشتر افرادی که به ویروس کرونا آلوده بوده و دارای علامت هستند، معمولاً ۱۰ روز بعد از رفع علائم دیگر ناقل این بیماری محسوب نمی‌شوند. افرادی که نتیجهٔ تست کرونای آن‌ها مثبت بوده اما علامتی از این بیماری را تجربه نکرده‌اند، ۱۰ روز بعد از آزمایش دیگر ناقل محسوب نمی‌شوند اما در این زمینه استثناهایی هم وجود دارد، از این رو برخی از کارشناسان هنوز ۱۴ روز قرنطینه را توصیه می‌کنند.

بهترین و علمی‌ترین روش برای اطمینان از اینکه فردی به ویروس کرونا آلوده نیست این است که فرد به فاصلهٔ ۲۴ ساعت دو تست کرونا (از حلق یا بینی یا آب‌دهان) دهد. در صورت منفی شدن، فرد به ویروس آلوده نیست.

 

زمان لازم جهت بهبودی بیماری کرونا چقدر است؟

بستگی به بیماری شما دارد. به نظر می‌رسد افراد مبتلا به موارد خفیف در طی یک تا دو هفته بهبود می‌یابند. اما در موارد شدید، زمان لازم برای بهبودی می‌تواند شش هفته یا بیشتر طول بکشد.

برخی از افراد ممکن است مشکلات جسمی و روانی طولانی‌مدت را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است به طور متناوب با گذشت زمان بهبود یافته و یا بدتر شوند و مشکلات مختلفی را تجربه کنند، از خستگی و مشکل در تمرکز تا اضطراب، ضعف عضلات و ادامه پیدا کردن تنگی نفس.

 

چه مدت بعد از اینكه احساس بهتری یافتم، می‌توانم در جامعه حضور یابم؟

به طور مشخص در این مورد اطلاعاتی در دسترس نیست. بر اساس جدیدترین تحقیقات، ممکن است افراد چند روز بعد از احساس بهبودی و بهتر شدن، هنوز به این ویروس آلوده بوده و ناقل باشند. اما این نتایج باید تأیید شوند. تا آن زمان، حتی پس از گذشت ۱۰ روز از برطرف شدن کامل علائم، اگر نیاز به بیرون رفتن از منزل داشتید، حتما از ماسک استفاده کرده، تا حد ممکن از لمس سطوح خودداری کنید و فاصلهٔ اجتماعی را رعایت نمایید (حداقل ۲ متر).

منبع: محب / مرکز انتشارات دانشگاه هاروارد

برای خرید بیمه کرونا روی لینک زیر کلیک کنید