بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

شرکت بیمه مرکزی در مناسب های مختلف در هر سال، طرح بخشودگی جریمه های دیرکرد بیمه شخص ثالث را اجرایی می کند. در این طرح جریمه دیرکرد تمامی رانندگان بخشیده می شود.

در طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، اگر راننده ای که جریمه دارد اقدام به خرید بیمه شخص ثالث یکساله نماید، تمامی جریمه های وی بخشیده خواهد شد. این طرح برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و حمایت از راننده هایی که جریمه شده اند اجرا می شود.

دقت داشته باشید در طرح بخشودگی جریمه دیرکرد تنها زمانی جریمه های راننده بخشوده می شود که وی اقدام به خرید بیمه شخص ثالث به صورت یکساله نماید.

بنابراین اگر راننده بیمه نامه کوتاه مدت خریداری کند، باید جریمه دیرکرد را بپردازد.

بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در شرایط خاص

در برخی از مواقع خاص جریمه شما بخشوده خواهد شد که این موارد عبارت هستند از:

  • اگر خودرو به سرقت رفته باشد: اگر خودرو شما به سرقت رفته و در این مدت بیمه نامه شما منقضی شده باشد، می توانید در زمان تمدید بیمه نامه خودرو نامه ای از کلانتری تحت عنوان سرقت خودرو دریافت کنید و این نامه را به شرکت بیمه گر تحویل دهید، با این کار جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشوده خواهد شد.
  • اگر خودرو در پارکینگ راهنمایی و رانندگی باشد: اگر به هر دلیل خودرو شما در پارکینگ راهنمایی و رانندگی باشد، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای شما محاسبه نخواهد شد.

بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث

برای آنکه جریمه دیرکرد بیمه نامه برای شما محاسبه نشود باید همواره تاریخ دقیق اتمام بیمه ثالث خودرو خود را بدانید. از آنجایی که بیمه شخص ثالث یک روز بعد فعال می شود، شما باید یک روز قبل از اتمام بیمه نامه، آنرا تمدید کنید تا دچار مشکل یا جریمه دیرکرد نشوید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چقدر محاسبه می شود؟

در صورتی که مدت اعتبار بیمه شخص ثالث خودرو شما به اتمام رسیده باشد، جریمه دیرکرد برای شما به صورت روزانه تا مدت یکسال محاسبه خواهد شد و پس از این مدت نرخ آن ثابت است.

به طور مثال اگر مدت 2 سال از بیمه شخص ثالث شما گذشته باشد، پس از این مدت برای تمدید بیمه ثالث شما باید یکسال جریمه دیرکرد بیمه نامه را پرداخت کنید.

جریمه دیرکرد باعث کاهش تخفیف بیمه شخص ثالث می شود؟

یکی از تصورات اشتباهی که افراد دارند، این است که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث باعث از بین رفتن تخفیفات بیمه ثالث می شود که این یک باور کاملا اشتباه است. جریمه دیرکرد هیچ ارتباطی با تخفیفات بیمه نامه ندارد.

در صورتی که شما جریمه دیرکرد داشته باشید، قبل از تمدید بیمه شخص ثالث موظف به پرداخت این جریمه می باشید که این مورد باعث افزایش حق بیمه شما می شود، اما این موضوع به معنی از بین رفتن تخفیفات شما نیست.

انتقال خودرو به پارکینگ به دلیل جریمه دیرکرد

در صورتی که شما جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث داشته باشید به این معنی است که مدت اعتبار بیمه شخص ثالث شما به اتمام رسیده است و از آنجایی که بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است، پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده می تواند خودرو شما را به پارکینگ منتقل کند.

مدارک لازم برای ترخیص خودرو از پارکینگ

اگر خودرو شما به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث به پارکینگ منتقل شد، باید با در دست داشتن این مدارک برای ترخیص خودرو خود از پارکینگ اقدام کنید.

  • بیمه شخص ثالث
  • کارت ماشین
  • کارت شناسایی مالک
  • برگ سبز یا سند خودرو
  • گواهینامه
  • برگه عدم خلافی رانندگی
  • برگه پرداخت عوارض شهرداری
  • برگه معرفی به ستاد ترخیص

برای آشنایی کامل با این بیمه نامه وارد صفحه بیمه شخص ثالث چیست شوید.

کلام پایانی

در این مقاله به تمامی مواردی که باید در مورد جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بدانید اشاره شد. همانطور که گفته شد بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای خودرو ها است و تمامی وسایل نقلیه موتوری باید اقدام به خرید آن نمایند.

در صورتی که یک خودرو بیمه شخص ثالث نداشته باشد، راننده خودرو باید جریمه پرداخت کند که به این جریمه، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث گفته می شود، بنابراین حتما قبل از اتمام بیمه نامه، نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

 

مطالب زیر را هم مطالعه کنید ( روی هر لینک زیر کلیک کنید)

در حادثه‌هایی که در مکان‌های خصوصی مانند پارکینگ رخ می‌دهد چه باید کرد؟!
نحوه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث
آشنایی با پلاک های خودرو ایران
جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۱
مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث

برای مشاوره رایگان با ما در تماس باشید

نمایندگی کوهی با کد معتبر ۸۱۴۷ بیمه سامان

۰۹۱۲۶۱۴۸۳۳۴- ۰۲۱۸۶۱۱۲۷۰۱