انواع علائم ویروس کرونا

محققان کالج سلطنتی لندن اعلام کردند که ویروس کرونا می‌تواند باعث بروز علامتهای متفاوتی در افراد مختلف شود. آنها در مقاله‌ای که منتشر کردند انواع علائم ویروس کرونا را نام برده و دسته‌بندی کردند. با ما همراه باشید:

دسته‌بندی جدید علائم ویروس کرونا

تجزیه و تحلیل اطلاعات خروجی نرم افزار مطالعهٔ نشانه‌های بیماری کووید ۱۹ که توسط محققان کالج سلطنتی لندن انجام شد، نشان داد که شش نوع متفاوت از COVID-۱۹ وجود دارد، که هر یک از آن‌ها با گروه خاصی از علائم متمایز است.

همچنین محققان این تیم دریافتند که شدت بروز علائم در گروه‌های مختلف متفاوت است، در نتیجه نیاز به استفاده از دستگاه حمایت تنقس بر اساس شدت بروز بیماری متفاوت خواهد بود.

این یافته‌ها اثرات و پیامدهای مهمی برای مدیریت کووید ۱۹ دارد و می‌تواند به پزشکان کمک کند تا پیش بینی کنند که چه کسی بیشتر در معرض خطر است و احتمالاً در موج دوم این بیماری به مراقبت‌های بیمارستانی احتیاج دارد.

اگرچه سرفهٔ مداوم، تب و از بین رفتن بویایی (آنوسمی) معمولاً به عنوان سه علامت مهم کووید ۱۹ برجسته می‌شوند، داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران نشان می‌دهد که افراد می‌توانند طیف گسترده‌ای از علائم مختلف از جمله سردرد، درد عضلانی، خستگی، اسهال، گیجی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس و موارد دیگر را نیز تجربه کنند. همچنین میزان پیشرفت و نشانه‌هایی که افراد بروز می‌دهند هم با یکدیگر متفاوت است، از علائم خفیفِ شبه آنفولانزا یا بثورات پوستی ساده تا بیماری شدید یا کشنده.

برای اینکه محققان بتوانند از این داده‌ها استفاده کنند، ۱۶۰۰ کاربر که ابتلا به کووید ۱۹ در آنان تأیید شده بود در کشورهای انگلستان و آمریکا در ماه‌های مارس و آوریل علائم خود را در این نرم افزار ثبت کرده‌اند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این نرم افزار نشان داد که ۶ گروه متفاوت از علائم می‌تواند در بین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بروز کند. سپس این الگوریتم بر روی دومین مجموعهٔ مستقل کاربران (۱۰۰۰ کاربر) در انگلستان، ایالات متحده و سوئد، که علائم خود را در ماه مه ثبت کرده بودند، آزمایش شد.

از بین رفتن حس بویایی و سردرد در بین تمام کاربران مشترک بود و هر از گاهی علائم دیگری مانند گیجی، درد شکم و تنگی نفس نیز در بین افراد بروز می‌کرد، که خیلی شایع نبوده اما به هر حال یه عنوان مشخصه‌ای برای شدیدترین نوع این بیماری به حساب می‌آیند.

 


۶ گروه متفاوت از علائم به شرح زیر است:

  • (“مانند آنفلوانزا” بدون تب): سردرد، از بین رفتن بویایی، درد عضلات، سرفه، گلودرد، درد قفسهٔ سینه، بدون تب.
  • (“مانند آنفلوانزا” با تب): سردرد، از بین رفتن بویایی، سرفه، گلودرد، گرفتگی صدا، تب، از دست دادن اشتها.
  • (علائم گوارشی): سردرد، از بین رفتن بویایی، از دست دادن اشتها، اسهال، گلودرد، درد قفسهٔ سینه، بدون سرفه.
  • (سطح شدید یک، خستگی): سردرد، از بین رفتن بویایی، سرفه، تب، گرفتگی صدا، درد قفسهٔ سینه، خستگی.
  • (سطح شدید دو، گیجی): سردرد، از بین رفتن بویایی، از بین رفتن اشتها، سرفه، تب، گرفتگی صدا، گلودرد، درد قفسهٔ سینه، خستگی، گیجی، درد عضلانی.
  • (سطح شدید سه، شکمی و تنفسی): سردرد، از بین رفتن بویایی، از بین رفتن اشتها، سرفه، تب، گرفتگی صدا، گلودرد، درد قفسهٔ سینه، خستگی، گیجی، درد عضلات، تنگی نفس، اسهال، درد شکمی.

در مرحلهٔ بعد مطالعه بر روی اینکه بیماران کدام گروه نیاز به حمایت تنفسی و اکسیژن‌تراپی خواهند داشت متمرکز شد.

آن‌ها دریافتند که تنها ۱٫۵٪ از افراد گروه ۱، ۴٫۴٪ از افراد گروه ۲ و ۳٫۳٪ از افراد گروه ۳ نیاز به حمایت تنفسی دارند. این ارقام برای گروه ۴ و ۵ و ۶ به ترتیب ۸٫۶ درصد، ۹٫۹ درصد و ۱۹٫۸ درصد بود. علاوه بر این، نزدیک به نیمی از بیماران گروه ۶ در بیمارستان بستری شدند، در حالی که تنها ۱۶٪ از بیماران گروه ۱ در بیمارستان بستری شده بودند.

به طور گسترده، افراد مبتلا به علائم گروه‌های ۴ و ۵ یا ۶ بیشتر افرادی مسن و کم‌توان بودند و احتمالاً اضافه وزن داشته و مشکلات زمینه‌ای از قبیل دیابت یا بیماری ریه نیز داشته‌اند.

محققان در حال حاضر بثورات پوستی را نیز به عنوان یکی از علائم اصلی کووید ۱۹ شناسایی کرده‌اند. با این حال، در زمان جمع‌آوری داده‌ها برای این تجزیه و تحلیل به عنوان یک علامت شناخته نشده بود، بنابراین در حال حاضر مشخص نیست که چگونه بثورات پوستی روی این شش خوشه قرار می‌گیرد.

منبع: محب – کالج سلطنتی لندن

برای خرید بیمه کرونا روی لینک زیر کلیک کنید

مشاوره رایگان با لبخند مزیت ما نسبت به دیگر نمایندگان است